Men kom till saken, människa!

Du har mellan fyra och sju sekunder på dig att övertyga mig om att du kommer att berätta något intressant. Om du inte lyckas kommer jag att klicka bort din berättelse och surfa in hos en konkurrent istället. Eller titta på söta katter. Eller värma en kopp kaffe.

Den här utmaningen gäller alla webbplatser och flöden på sociala medier. Men hur gör du för att övertyga – snabbt?

Dina läsare har hela tiden frågan What's in it for me? i bakhuvudet. Glöm aldrig det! Världen tillhör besökaren, läsaren, köparen. Inte dig. Men genom att erbjuda något intressant, spännande, underhållande eller nyttigt kan du få dem att stanna kvar och investera i dig och din text, bild eller form – kort sagt: i din berättelse.

Du måste alltså ge argument för varför du är värd deras tid. Direkt.

“När man försöker berätta allt, säger man till slut inget alls.” – Mikael Enmalm

Vad du vill berätta, vilka tjänster du erbjuder eller vad du står för är helt ointressant för en besökare som inte redan känner dig. Det enda som är intressant är hur du kan göra livet eller arbetet bättre, roligare, smidigare eller mer lönsamt för besökaren. Vad är det för problem du vill lösa åt dina kunder?

Här är mina fyra bästa tips för att skriva en text som faktiskt blir läst:

Använd rubriker

Sätt en tydlig eller intressant rubrik och dela upp längre texter med lika tydliga eller intressanta underrubriker. Den som redan har bestämt sig för att köpa din vara eller tjänst kanske bara letar efter pris och kontaktuppgifter. Är det enkelt att hitta rätt information i din text?

Ingress

Sammanfatta din text så tidigt och tydligt som möjligt. Förklara tidigt varför din text är värd att läsa och vad man kan förvänta sig av den. Du kan göra det på många olika sätt – exempelvis genom att referera hela texten, ställa ledande frågor eller presentera fakta som du senare utvecklar. Säg inte allt i ingressen, men ge läsaren en spännande teaser.

Vem är mottagaren?

Skriv hela tiden med tanke på läsaren och se till att texten på något sätt gynnar den personen. Det kan du göra genom att tillföra kunskap och information, genom att underhålla och locka till skratt eller på något annat sätt göra läsarens liv lite bättre. Om det inte finns någon läsarnytta så faller din text platt – och varför ska du då ens skriva den?

Behåll den röda tråden

Tappa inte bort dig i texten, utan bestäm dig för ett budskap och håll dig till det. Många texter lider av att skribenten vill berätta allt och det är bästa sättet att tråka ut sin publik. Inte sant?

Skippa också ordbajset och skriv ungefär som du pratar – men möjligen mer kärnfullt. Presentera dina åsikter, din information och ditt budskap. Och avsluta sedan.

Har du något bra tips på hur man skriver en kärnfull och läsvärd text? Skriv gärna en kommentar nedan.

Dela!

Mikael Enmalm

Som copywriter gillar jag att tänja på gränserna, hitta de oväntade infallsvinklarna på ditt erbjudande och locka helt nya kundgrupper till ditt varumärke.

Mikael Enmalm
Lämna en kommentar