Du kanske känner till satsen om oändligt många apor? Den innebär att en (odödlig) apa som slumpmässigt trycker på ett tangentbord förr eller senare kommer att ha skrivit alla samlade verk av William Shakespeare eller alla böcker i Bibliothèque nationale de France.
Egentligen är satsen en förvanskning av en gestaltning av sannolikhetslära från en bok av Émile Borel utgiven 1909. Det är där de daktylografiska aporna nämns för första gången. Satsens poäng är givetvis att aporna kommer att misslyckas med att skriva Hamlet oändligt många fler gånger än de faktiskt lyckas.
Forskare vid Paignton Zoo i England lär trots det ha lämnat en skrivmaskin i en bur med sex makaker. En månad senare kunde de besvikna forskarna konstatera att det enda aporna skrivit var fem sidor med bokstaven s. Däremot hade de urinerat och exkrementerat friskt på tangentbordet.
”Om apan kunde skriva en bokstav varje nanosekund skulle den förväntade väntetiden för apan att producera Hamlet vara så lång, att universums uppskattade ålder är obetydlig i jämförelse... detta är inte ett praktiskt sätt att författa teaterstycken.” – Gian-Carlo Rota
Ett betydligt enklare, billigare och mer effektivt sätt att skriva text är att anlita en professionell skribent eller copywriter. Vi skriver kanske inte en bokstav varje nanosekund, men de bokstäver och ord vi faktiskt skriver blir till starka budskap. Ord som lockar till handling eller köp. Vi kan hjälpa dig öka din försäljning, ändra attityder eller ta dig in på en ny marknad. Det är genom marknadsföring som du når dina mål – och den som inte syns, finns inte.
En apa med ett tangentbord kan skriva. Typ.
Mikael Enmalm
Som copywriter gillar jag att tänja på gränserna, hitta de oväntade infallsvinklarna på ditt erbjudande och locka helt nya kundgrupper till ditt varumärke.