En bra rubrik får läsaren att vilja ta del av hela texten. Den talar om att texten är lärorik, roande, bildande, hjälper till eller har någon annan nytta. Bra rubriker ger också relevanta och bra träffar på sökmotorerna. De absolut bästa rubrikerna väcker nyfikenhet och bygger lojalitet. En dålig rubrik har precis omvänd effekt.
Det finns många olika idéer och skolor kring hur man skriver en bra rubrik. Det kanske rent utav finns lika många råd kring rubriker som det finns skribenter i världen? Det viktigaste är att man tänker efter först och lägger ner lite kärlek i sina rubriker, så att det inte blir slentrian och går av bara farten. Här är mina sju tankar om rubriker:
1. Tala till människors behov och känslor
Den högra halvan av hjärnan arbetar med bilder, kreativitet, fantasi och känslor. Där kan du väcka längtan, begär och åtrå. Den vänstra hjärnhalvan processar logik, tankar och är av naturen mer kritisk. Visst är det så att man ibland måste presentera fakta för att övertyga sina kunder, men beslutet att handla kommer ändå oftast från maggropen. Vi människor är inte fullt så rationella som många tror.
Du kommer helt enkelt att göra affärer med någon du litar på och som du känner förtroende för – även om de logiska argumenten kan tala för ett annat alternativ. Och eftersom det är känslorna som styr så är det dem du ska tala till. Locka till en lösning på läsarens problem eller låt din rubrik väcka längtan, begär, hopp… eller för all del rädsla.
”Bräck grannarna med kvarterets godaste kanelbullar.”
”Sanden i Costa Verde har aldrig varit hetare.”
”Så slipper du inbrott under semestern.”
2. Locka till läsning genom att ge svar eller tips
Som skribent har du ett ansvar att inte slösa bort läsarens tid. Det finns ingen som plöjer igenom en hel blogg om det inte ger något tillbaka. Hur kan din text hjälpa, glädja, inspirera, tipsa eller utbilda dina läsare? Låt det synas redan i rubriken!
”Fem sätt att tvätta bort vinfläckar.”
"Därför ska du matcha bälte och skor.”
"Så befriar du gräsmattan från mördarsniglar.”
3. Använd superlativ, men gödsla inte med dem
Som nybakad skribent stöter man ofta på uppfattningen att adjektiv (vacker, grön, varm, dunkel) ska undvikas eftersom det tynger ner texterna och gör dem svårläst. Istället ska man fokusera på substantiv (hus, lampa, dröm, avgrund), som skapar bilder i hjärnan och ger associationer, och på verb (springa, bygga, tänka, falla), som är aktiva ord och som driver handlingen framåt.
Det finns en poäng i att inte överanvända beskrivande ord, men för det behöver man inte bli en adjektivtaliban. Om ditt företag tillverkar en riktigt snygg spade – skriv det! Får dina besökare njuta av konferenser i en vacker bruksmiljö – skriv det! Du kan till och med klämma i med ett och annat superlativ – den snyggaste spaden eller den vackraste bruksmiljön.
Men undvik löften om att din spade minsann är den största, snyggaste, billigaste och bästa spaden på marknaden. Det vore inte trovärdigt ens om det var sant
”Hallsbergs godaste vedugnspizza.”
"Henna ger ditt hår en naturlig lyster.”
”Färsk frukt, fräscha grönsaker och prima potatis.”
4. Var specifik och tala till målgruppen
Dina läsare är inte en grupp människor samlade på ett torg, utan befinner sig troligen ensamma när de läser din text. Tilltala dem därför som du. Och ju tydligare och bättre du kan rikta in dig mot precis rätt målgrupp, desto mer relevant kommer din text att vara för dem. En text med en generell rubrik om mobiltelefoner kommer sannolikt inte att få lika många läsare som en rubrik som riktar sig mot exempelvis bara iPhone 7-användare – trots att dessa bara är en liten del av alla som använder mobiltelefoner.
Om du inte har klart för dig vem som ska läsa texten och framförallt varför så måste du gå tillbaka och göra om läxan. En text som saknar ett tydligt syfte och målgrupp kommer att missa målet. Om du tvärt om har en tydlig bild av vad du vill förmedla och till vem så brukar rubriken ge sig ganska naturligt.
"De 5 roligaste apparna till Telefon 10.3"
"Bloggen för dig som skriver säljande rubriker."
"Bästa håven för grodfiske i Kvismaren."
5. Använd siffror
Anledning till att många använder siffror i sina länkar och rubriker är för att det gör att fler ta del av texten som följer. Framförallt är det udda tal som drar blickarna till sig, på så vis att 99 säljer bättre än 100 recept på rulltårta. Som du säkert noterade innehåller bloggens rubrik siffran sju och du har ju tagit dig ända hit.
”Må bättre med 5 nya vanor.”
”11 saker du måste ta med på resan.”
”9 av 10 väljer Pixalero storbilds-tv.”
6. Var tydlig och informativ
Skriv enkla och lättförståeliga rubriker, så att alla snabbt tar till sig ditt budskap. Du har allt att vinna på att vara tydlig och beskriva vad läsaren kan förvänta sig av texten. En kort och koncis rubrik slår en lång och fyndig rubrik alla dagar i veckan. Ett bra riktmärke är att hålla rubriken en mening lång och använda max 70 tecken – och inte göra det mer komplicerat än det behöver vara.
Om det finns minsta risk för att en läsare inte förstår din fyndiga text bör du genast skriva om den. När vi läser en text vill vi att den ska vara lätt att ta till sig, förståelig och överblickbar. När rubriken blir en rebus ökar risken att besökaren tröttnar och klickar sig vidare till en annan sida. Toleransen är givetvis större för skönlitterära texter – men även här gäller det som regel (undantag finns) att hålla texter och rubriker tajta.
Pluspoäng: Använd textens typiska sökord i rubriken. Det skapar en association hos läsaren och hjälper till när sökmotorerna rankar din sida. Om du skriver om exempelvis cykelkedjor är det bra om ett eller flera av orden kedja, kugghjul och smörjning också finns med i rubriken.
"Krog med biljardbord, piltavlor och arkadspel."
"Bud och leveranser i hela Örebro län."
"Klassisk skärbräda av oljat valnötsträ."
7. Ärlighet varar längst
Det kan vara lockande att använda alla till buds stående medel för att driva trafik till sin sida, men om du inte kan leva upp till förväntningarna du skapat är du ute på tunn is. Det är jättedumt att göra sina besökare besvikna. Varför ska läsaren handla något av dig om du inte ens kan leverera i texten vad du lovat i rubriken?
I en tid av krigsrubriker och clickbait kan inte vikten av ärlighet överskattas. Håll alltid vad du lovar. Detta gäller i hela verksamheten, men speciellt i dina texter och i synnerhet i rubrikerna. Undvik svepande begrepp, luddiga budskap och tveksamma påståenden.
Skriv aldrig så här:
"Hon köpte en ny hårfön. Du kan aldrig gissa vad som hände sen..."
"När du sett det här klippet kommer du att tappa hakan."
"Vi kan lösa alla dina problem. Vi är störst, bäst och ödmjukast."
Mikael Enmalm
Som copywriter gillar jag att tänja på gränserna, hitta de oväntade infallsvinklarna på ditt erbjudande och locka helt nya kundgrupper till ditt varumärke.