För många år sedan satt jag med i förbundsstyrelsen till ett av Sveriges största ungdomsförbund. Vi hade fått ett skarpt beting av årsmötet att se över vår marknadsföring och externa kommunikation, för att samla ännu fler medlemmar under vårt paraply. Som brukligt i en ungdomsorganisation var det höga tongångar och många åsikter som ventilerades – med omväxlande delar förnuft och prestige.
Vår ordförande ville ta fram en ordentlig marknadsplan, se över bemanningen på kansliet, arbeta ut en grafisk profil och hamra fram bra budskap. Hon tyckte det var viktigare att organisationen stod stadigt och var värd att marknadsföra innan vi började berätta om vår förträfflighet. En liten, men högljudd, falang ville istället att vi skulle marknadsföra oss aggressivt och gå ut på bred front direkt. De ansåg att fler medlemmar var viktigare än allt annat.
Framåt småtimmarna började gamla argument komma i repris och det var uppenbart att ingen ville backa från sina positioner. Då yttrade vår ordförande de ord som fick stå som rubrik till det här inlägget – man vill vara snygg innan man visar upp sig. Det har följt med mig sedan dess.
Jag tycker det är viktigt att man har något att berätta innan man säger något.
Rent generellt har jag mycket åsikter kring kommunikation, marknadsföring och framförallt texter. Framöver kommer jag därför – gratis här på bloggen – att portionera ut tips, råd och kunskaper om hur du kan sälja och marknadsföra din verksamhet (ännu) bättre. Nyttiga texter kommer att blandas med nyheter, allmänna lustigheter, kuriosa och ohämmat skryt.
Vi smygstartar redan nu med 5 steg för att bli en kundmagnet:
- Välj målgrupp och sikta in dig på dem. Gapa inte efter allt och alla.
- Döm aldrig en kund utifrån kön, ålder, klädsel språk eller andra attribut.
- Allt i ditt företag ska hålla samma höga klass. Gör ditt yttersta eller ta hjälp.
- Ni som arbetar i företaget är er bästa reklampelare. Men vet alla anställda det?
- Vem som helst kan vara billigast. Sträva istället efter att vara bäst!
Mikael Enmalm
Som copywriter gillar jag att tänja på gränserna, hitta de oväntade infallsvinklarna på ditt erbjudande och locka helt nya kundgrupper till ditt varumärke.